arabuluculukta vekalet ücretini kim öder ?

Dava sonuçlanıp karar aşamasına geldiğinde de hakim genelde davayı kazanan kişinin ödediği dava masrafları ile vekalet (avukatlık) ücretinin davayı kaybeden yani dava sonucunda haksız çıkan tarafça ödenmesine, aynı şekilde davada haksız çıkan tarafın da dava masrafları ile vekalet (avukatlık) ücretinin üzerinde kalmasına karar vermektedir.

Öte yandan bilindiği üzere 1 Ocak 2018 tarihinden itibaren işe iade, ücret – fazla mesai ve tazminat gibi işçilik alacakları konusunda İş Mahkemesinde dava açmadan önce arabulucuya başvuruda bulunma zorunluluğu getirilmiştir.

Avukatlık Ücreti Karşı Tarafa (İşverene) Ödetilebilir mi ?

İşlerini avukat aracılığıyla yürüten işçi anlaştığı ve vekaletname verdiği avukata herhangi bir avukatlık ücreti ödemek yerine, eğer sürecin sonunda almaya hak kazanacağı ücret ve tazminat gibi işçilik alacakları üzerinden belli oranda avukatın kendi payını alması konusunda anlaştıysa sorun yok. Ancak avukata avukatlık ücreti ödeme konusunda anlaştıysa bu durumda arabuluculuk süreci sonunda avukatlık ücretini işçi kendisi mi ödeyecek, yoksa mahkemelerde olduğu gibi işverene ödetebilecek mi sorusu akla gelmektedir.

Arabuluculuk süreci sonucunda işçi veya işverenin haklı veya haksız çıkması gibi bir durum söz konusu olmadığı gibi, arabulucu kimin haklı kimin haksız olduğuna karar veremez. Hatta arabuluculuk süreci (görüşmeleri) sonucunda işçi – işveren tarafı anlaşmaya varırlarsa ve aralarında aksini kararlaştırmazlarsa, arabuluculuk ücretini yarı yarıya paylaşarak öderler.

Dolayısıyla arabuluculuk süreci sonunda işverenin işçinin taleplerini kabul etmesi işçinin haklı çıktığı anlamına gelmeyeceği gibi, işveren işçinin taleplerini kabul edip anlaşmış olsa bile, avukat aracılığıyla başvuru yapmış olan işçinin avukatlık ücretini ödemek zorunda değildir. İşçi adına arabulucuya verilen ve işçinin işverenden taleplerini içeren dilekçeye, işveren tarafından avukatlık ücretinin de karşılanması / ödenmesi şeklinde bir talep de yazılabilir, buna engel bir durum yoktur, ancak işveren bunu kabul etmek yani işçinin avukatlık ücretini ödemek zorunda değildir.

Arabuluculuk ücreti neye göre belirlenir?
Adalet Bakanlığının 2018 yılı asgari ücret tarifesine göre belirlenir.

Arabuluculuk Asgari ücret Tarifesin altında bir arabulucuk Ücretine karar verilebilir mi?

Hayır bu mümkün değildir. Asgari Ücret tarifesinin altında bir arabuluculuk ücreti belirlemek yasaya aykırıdır.
İş uyuşmazlıkların dava şartı Arabuluculukta taraflar aralarında anlaşamazlarsa ilk 2 saat Bakanlık, tarafından ödenir. 2 saati aşan her saat için taraflar Adalet Bakanlığının Asgari ücret tarifesinde belirtilen asgari ücreti öder. Eğer taraflar aralarında anlaşırlarsa, anlaşma değerinin miktarına göre yine Adalet Bakanlığının asgari ücret tarifesinde belirtilen asgari yüzdelere göre o şekilde ödenir.

İhtiyari Arabulucukta Arabulucu Adalet Bakanlı’ğının Asgari Ücret tarifesinin üstünde ücret isteyebilir mi?

Evet isteyebilir. Her arabulucu deneyim, eğitim ve uzmanlıklarına göre tarifenin üstünde ücret belirleyebilirler. Tarifeye alt sınır bakımından uymak zorundadırlar.

Arabuluculuk ücretini kim öder?

Bir uyuşmazlıkta birden fazla arabulucu görev alırsa ücret nasıl ödenir?

Aynı uyuşmazlığın çözümüne ilişkin Tarifenin eki Arabuluculuk Ücret Tarifesinin ikinci kısmında belirtilen hallerde arabuluculuk faaliyetinin birden çok arabulucu tarafından yürütülmesi durumunda, bu Tarifede birden fazla arabulucu için belirtilen orandaki ücret her bir arabulucu’ya eşit bölünerek ödenir.

Arabulucu’ya başvurduktan sonra karşı tarafla haricen anlaştım, arabulucu ücretini hala ödemek zorunda mıyım?

Uyuşmazlık, arabuluculuk faaliyeti devam ederken, arabuluculuk faaliyetinin konusuz kalması, feragat, kabul veya sulh gibi arabuluculuk yolu dışındaki yöntem ve nedenlerle giderilirse ücretin tamamına hak kazanılır. Taraflar ücretin tamamını Arabulucu’ya ödemek zorundadırlar.

Devletin Ödemesi Yalnızca Dava Şartı Arabuluculukta

Aslında devletin sorumlu olduğu, ödemeyi yükümlendiği alan çok büyük değil. Kanuna göre, yalnızca işçi-işveren uyuşmazlıklarındaki dava şartı olan arabuluculuk görüşmelerinin ilk iki saat ücretini (sonuçta anlaşma olmaması halinde) devletin karşılaması gerekiyor.

Görüşme süresi iki saati aşarsa, aşan kısmı (anlaşma olmasa da) taraflar ödüyor. Anlaşma olursa da her şekilde arabulucu ücretini taraflar yükleniyor.

İşçi-işveren uyuşmazlıkları dışındaki tüm başvurularda yani ihtiyari arabuluculukta ise, anlaşma olsun ya da olmasın ücreti tarafların ödemesi gerekiyor.

Detaylı bilgi için bize ulaşın