Neden Arabulucuya Başvurmalıyım?

Arabuluculuk nedir?

Arabuluculuk alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinden biri olup, uyuşmazlığın tarafı olan iki veya daha fazla kişinin, arabulucunun yardımıyla, uyuşmazlığın çözümü konusunda anlaşmaya varmalarını sağlamayı amaçlayan bir süreçtir.

Bu amaçla tarafları bir araya getiren, onların birbirlerini anlamalarını ve bu suretle çözümlerini kendilerinin üretmesini sağlamak için aralarında iletişim sürecinin kurulmasını gerçekleştiren, uzmanlık eğitimi almış olan tarafsız ve bağımsız bir üçüncü kişinin katılımıyla ve ihtiyarî olarak yürütülen uyuşmazlık çözüm yöntemidir.

Arabulucu kimdir?

Arabuluculuk faaliyetini yürüten ve Bakanlıkça düzenlenen arabulucular siciline kaydedilmiş bulunan kişidir. Ülkemizde arabuluculuk faaliyeti mesleğinde en az beş yıllık kıdeme sahip hukuk fakültesi mezunları tarafından yerine getirilmektedir.

Arabulucu kimin tarafındadır?

Arabulucular, tarafsız bir şekilde faaliyet göstermektedirler.

Taraflar, gerek arabulucuya başvururken gerekse tüm süreç boyunca eşit haklara sahiptirler. Arabulucu, görevini özenle, tarafsız bir biçimde ve şahsen yerine getirir.

Arabulucu olarak görevlendirilen kimse, tarafsızlığından şüphe edilmesini gerektirecek önemli hâl ve şartların varlığı hâlinde, bu hususta tarafları bilgilendirmekle yükümlüdür. Arabulucu, taraflar arasında eşitliği gözetmekle yükümlüdür.

Arabulucuya anlattıklarım gizli kalacak mı?

Arabuluculuğun temel ilkelerinden biri gizliliktir. Yargılamanın aksine, arabuluculuk faaliyetinin başlangıcından itibaren tüm teklif ve beyanlarınız gizli kalacaktır. Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça arabulucu, arabuluculuk faaliyeti çerçevesinde kendisine sunulan veya diğer bir şekilde elde ettiği bilgi ve belgeler ile diğer kayıtları gizli tutmakla yükümlüdür. Arabuluculuk faaliyeti sırasında elde edilen bilgi ve belgelerin, anlaşma sağlanamadığı takdirde yargılama sürecinde aleyhinize delil olarak kullanılabilmesi mümkün değildir.

Arabulucuya başvuru zorunlu mudur?

Kural olarak taraflar, arabulucuya başvurmak, süreci devam ettirmek, sonuçlandırmak veya bu süreçten vazgeçmek konusunda serbesttirler. Ancak hukukumuzda iki alanda dava şartı olarak arabulucuya başvuru şartı getirilmiş olup bunlar iş hukukuna ilişkin davalar ve ticari davalardır.

Ne zaman başvurulur?

Taraflar dava açılmadan önce veya davanın görülmesi sırasında arabulucuya başvurma konusunda anlaşabilirler. Mahkeme de tarafları arabulucuya başvurmak konusunda aydınlatıp, teşvik edebilir. Ancak dava şartı olarak arabuluculuğun öngörüldüğü hallerde, arabuluculuk sürecine başvuru gerçekleşmeyen davalar dava şartı yokluğu sebebiyle reddedilmektedir.

Arabulucuyu kim seçer?

Başkaca bir usul kararlaştırılmadıkça arabulucu veya arabulucular taraflarca seçilir. Dava şartı arabuluculuk söz konusu olduğunda ise arabulucu adliye arabuluculuk bürosu tarafından görevlendirilmektedir.

Zamanaşımına etkisi nedir?

Arabuluculuk sürecinin başlamasından sona ermesine kadar geçirilen süre, zamanaşımı ve hak düşürücü sürelerin hesaplanmasında dikkate alınmaz.

Neden Başvurulmalı?

Günümüzde yargı üzerindeki iş yükünün ne denli ağır olduğu tartışma götürmemektedir. Bu ağır yük hem verilen kararlar açısından bazen bir çoğumuzu memnun etmemekte, hem de uzun süren yargılama süreci hak arama talebinden vazgeçmemize sebebiyet vermektedir. Sistemin aksayan yönlerini ortadan kaldırmak ve toplumsal barış anlayışını yerleştirmek adına arabuluculuk faaliyeti burada özel bir önem taşımaktadır.

Arabuluculuk yolunun tercih edilme nedenlerinden önemli olanlarını kısaca belirtmek gerekirse; Arabuluculuk hızlı bir süreçtir. Bir kaç gün içerisinde hatta bazen bir kaç saat içerisinde dahi hukuki uyuşmazlığa dair çözüm bulmak, anlaşmak mümkün olabilmektedir. Arabuluculuk, her zaman daha az maliyetlidir. Aksi yönde bir kararlaştırma yoksa, arabuluculuk masrafları taraflarca eşit şekilde karşılanacaktır. Sürecin yargıya göre daha kısa sürdüğü nazara alındığında, herhalükarda daha az masraflı bir süreç olduğu anlaşılmaktadır. Kazan-Kazan ilkesigeçerlidir.

Arabuluculuk faaliyeti neticesinde anlaşan taraflar, masadan el sıkışarak ayrılmakta, ileride tekrar ortak bir çalışma içerisinde birlikte olma ihtimalleri söz konusu olmaktadır. Bu faaliyet gizlidir. Yargıda olduğu gibi aleni değildir. Başlangıçtan sona ermesine kadar gizlilik esasına tabidir. Taraflar bu ilkenin varlığına güvenerek tüm sırlarını rahatlıkla arabulucu ile paylaşabilme imkanına sahip olmaktadır.

Ne Zaman Başvurulabilir?

HUAK kapsamında, arabuluculuğa dava açılmadan önce ya da dava açıldıktan sonra başvurmak mümkündür. Dava açıldıktan sonra arabuluculuğa başvuru halinde, mahkeme toplamda en fazla altı aylık (3+3 ay max.) bir süre için davayı erteler. Taraflar bu süreç içerisinde uyuşmazlığı çözerlerse, mahkeme uyuşmazlık hakkında bir karar vermeyecektir. Şayet taraflar arasında bir anlaşma sağlanamazsa, mahkeme yargılamaya kaldığı yerden devam eder ve taraflar uyuşmazlıklarını mahkeme önünde gidereceklerdir.

Dava açılmadan önce tarafların aralarındaki hukuki uyuşmazlık için bir arabulucuya gitmeleri ve bu uyuşmazlığı çözmek istemeleri durumunda, bir anlaşmaya varırlarsa, dava açılmasına gerek kalmaksızın aralarındaki sorun giredilmiş olacak, şayet bir anlaşma sağlanamazsa, mevcut uyuşmazlığın giderilmesini taraflar mahkemeden talep edecektir. Arabuluculuğa başvurmak, yargı yoluna başvurma hakkını ortadan kaldırmamaktadır.

ARABULUCULUĞUN YARARLARI NELERDİR?

• Mahkemeden daha kısa sürer ve ekonomiktir.
  • Arabuluculuk anlaşması mahkeme kararına eşdeğerdir.
  • Arabulucunuzu kendiniz seçebilirsiniz.
  • Uyuşmazlığın her aşamasında başvurabilirsiniz.
  • Arabuluculuk sürecinde uyuşmazlıklarınızı rahat bir ortamda ve açıkça konuşabilirsiniz.
  • Süreçte konuşulan herşey gizli tutulur. Bu durum ticari itibar ve bilgiler ile aile mahremiyeti açısından büyük önem taşır.
  • Taraflar kendi çözümlerini bulduklarından anlaşmazlıklar ortadan kalkarken ilişkiler de sürdürülebilir.
  • Arabuluculuğa başvurmakla mahkemeye gitme hakkınızı kaybetmezsiniz.

TÜM DAVALAR ARABULUCULUK KAPSAMINDA MIDIR?

Hayır. Arabuluculuk ancak tarafların serbest iradeleriyle karar verebilecekleri konularda mümkündür. Daha açık bir ifadeyle; kamu düzenini ilgilendirmeyen ve cebri icraya elverişli konularda taraflar arabulucuya gidebilirler. Tarafların sözleşme konusu yapamayacakları konularda örneğin ceza davalarında, nüfus kaydına ilişkin davalarda veya çocukların velayetine ilişkin davalarda arabuluculuk mümkün değildir.

ARABULUCUYA BAŞVURMAKLA DAVA AÇMAKTAN VAZGEÇMİŞ Mİ OLURUM?

Hayır. Taraflar arabulucuya başvurmak, süreci devam ettirmek, sonuçlandırmak ve bu süreçten vazgeçmek konusunda tamamen serbesttir. Kendi isteğiniz ile başlattığınız bu süreci yine kendi isteğinizle sona erdirip mahkemeye başvurabilirsiniz.

ARABULUCULUK YOLUYLA ANLAŞTIĞIMDA AVANTAJIM NEDİR?

1. Dava boyunca yapmak zorunda kalacağınız tüm masraflardan (posta gideri, bilirkişi, keşif vb. masraflar, yol giderleriniz gibi) ve yargılama nedeniyle diğer işlerinizden kısıtlayıp, adliyeye ayırmak zorunda kalacağınız zamandan tasarruf etmiş olursunuz.
  2. Mahkemeye göre daha kısa sürer.
  3. Sonuç, tarafların kontrolündedir.
  4. Geleceğe bakılır, mevcut hukuki durumun değil, menfaatin korunması esastır.
  5. Güvenirlik ve gizlilik önemlidir; taraflar mahkeme önünde konuşamayacaklarını burada rahatlıkla konuşabilirler.
  6. Psikolojik ve sosyolojik riski azdır; daha az yeni sorun doğurur.
  7. Tarafların anlaştıkları yöntem ve çözüm tarzı esastır, esnektir.
  8. Anlaşmayla çözülür; iki tarafta kazanır, tarafların sosyal ve ekonomik ilişkileri devam eder.